טיול שבועי עם פינקלר • נופי בראשית, תכלת ואפרסמון בצפון מדבר יהודה

    אברהם,יצחק ויעקב זה כאן. ארץ נופי התנ"ך ודמויותיו
    קובי פינקלר No Comments on טיול שבועי עם פינקלר • נופי בראשית, תכלת ואפרסמון בצפון מדבר יהודה

    כמידי שבוע, חושף בפנינו קובי פינקלר פינות קסומות ונחבאות בארצנו היפה • בואו לגלות את סודותיה הקסומים של חבל ארץ יפהיפה ונעלם מהעין

    אברהם,יצחק ויעקב זה כאן. ארץ נופי התנ"ך ודמויותיו
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

     פתיל תכלת+ ארץ בראשית         חוות האפרסמון+ עלמא שי          ארץ כנען           ממלכת החלבה

    נופי כיכר הירדן והמדבר, נפרסים מפסגות בנימין מכל עבר. תיאור מסעותיו של אברהם אבינו ומפגשו עם לוט ניכרים היטב ב"ארץ נופי התנ"ך" בארץ בראשית. גם הרכיבה על הגמל, מזכירה וממחישה לנו את ימי העבר הללו.

    נרד בכביש הזה מירושלים בואכה מעלה אדומים. בצומת כפר אדומים נפגוש בשלושה מיזמים שעליהם נגיע במהלך הטיול: 2 מסעדות, בשרית וחלבית כשרה למהדרין, ארץ כנען- תיירות המדבר ופתיל התכלת בסמוך.

    תחילה לטבע במלוא הדרו בעין מבוע:

    כ – 200 מ' אחרי תחנת הדלק של כפר אדומים נפנה שמאלה (צפונה) אל עבר הישוב אלון ועין מבוע. המשכו של הכביש יוביל אותנו לכביש אלון, כביש האורך של יישובי מזרח בנימין והרי אפרים.

    עין מבווע

    אחרי נסיעה בכביש יפה ומפותל, נגיע לישוב אלון ע"ש יגאל אלון שהיה שר החוץ בתקופה שאחרי מלחמת ששת הימים. נמשיך ונרד בכביש עד אשר נבחין בשילוט המפנה ימינה ל"עין מבוע".

    זהו אחד משלושת המעיינות הגדולים הנובעים כל השנה, בערוצו של נחל פרת הזורם מהרי בנימין לאזור יריחו. מקורו של שם המעיין הנו בתופעת טבע הנקראת "מעיין פועם" שבה מעיינות נובעים ומפסיקים לסירוגין. יתכן שבזמן שתרחצו בבריכה היפה של המעיין, יתרוקנו לפתע המים לחלוטין ורק לאחר כמה דקות תתמלא הבריכה מחדש.

    בדרך למעיין כנסו (בתיאום מראש) ל"ארץ בראשית"!

    חווה מקראית המשחזרת את סיפורי המקרא ומגישה אותם כחוויה בראשיתית. מי שנפשו חפצה רק לטייל באזור יוכל לעשות זאת הן בטיול גמלים מ"ארץ בראשית" לאורך שפת המצוק של נחל פרת כאשר בדרך נשקף הנחל במלוא יופיו. במקום גם סדנאות המשחזרות את עבודת אבותינו, טיולי ג'יפים, לינה לקבוצות באוהל אברהם, צימר ייחודי מבודד עם ג'קוזי על קצה המדבר ואפילו ארוחות (כשרות) ממטעמי שרה אברהם ודוד. 02-9974477

    נופי בראשית בצפון מדבר יהודה

    לפני שיגיעו ימי החום של הקיץ וימי החמסינים של האביב (וראינו שיש כאלו גם בחורף…), החלטנו לרגע לספוג מעט אוירת בראשית בתנאי אקלים סבירים ולרדת לאזור ספר המדבר.

    כשכתבה נעמי שמר את שירה המפורסם "ירושלים של זהב" היה זה ימים אחדים לפני יום העצמאות בערב מלחמת ששת הימים. ימים שבהם כביש ירושלים ים המלח נתון היה בידי הלגיון הערבי.

    ספר המדבר

    שחרורה של ירושלים ושטחי יהודה הביאו את היורדים לים המלח וליריחו להכרת כביש נוסף. הכביש עבר שיפוץ ונעמי שמר יכלה הייתה להוסיף עוד שורה לשיר "ויש יורד אל ים המלח בדרך יריחו". אבל נעזוב את הכביש וניסע דווקא בדרכי המדבר, בארץ כנען המקראית, בעזרת טיול ריינג'רים בנהיגה עצמית.

    זהו טיול טרקטורונים קסום אל לב מדבר המשלב נסיעה אתגרית בתוך ואדיות מחורצים ותצפיות מרהיבות. נוסעים על שיפוליו של רכס השומרוני הטוב ומשם מזרחה אל כיוון נחל אוג וקניונו האדיר. הנסיעה אתגרית בתוך ערוץ נחל יפיפה. מימין ומשמאל עדרי צאן. נופי בראשית כבר אמרנו?

    בדרך חולפים בסמוך לביצורים מהתקופה הצלבנית ועד למלחמת ששת הימים ומלחמת המפרץ (זוכרים את הפטריוט המפורסם מהמלחמה ההיא…?) לפתע בראש המצוק, אחת מהתצפיות היפות ועוצרות הנשימה של צפון מדבר יהודה. צפון ים המלח מולנו ,יריחו למרגלותינו, הר השעיר לעזאזל של יום הכיפורים דרומה לנו ובקעת הורקניה ונבי מוסא במזרח.

    אשר אוחנה, שמדריך אותנו, חולט עבורנו תה צמחים ומוביל אותנו למאהל בדואי של שבט הג'הלין. אברהם,יצחק ויעקב זה כאן. ארץ נופי התנ"ך ודמויותיו. עולים (לא ברגל חלילה.. בטרקטורון הנוח) אל הגדה הדרומית של נחל פרת לתצפית ממצודת אדומים (מצודה ביזנטית) אשר שלטה על הדרך המובילה לירושלים, ומשם חזרה אל נקודת היציאה. אורך המסלול – כשעתיים. כמות הידע שרכשנו – כשנתיים. התנ"ך כולו פתוח בפנינו. טלפון – 02-5355351 / 025353840

    עלמא שי – תחנת דלק כפר אדומים

    בתחנת הדלק, אחרי שהחזרנו את הטרקטורון ולפני שנמשיך דרומה, ארוחת חלבית בעלמ"א שי. 6 ילדים יש להם לבני הזוג והם ראשי התיבות של המתחם – עלמא שי. זהו בית קפה, מאפיה וקונדיטוריה. חלות, לחמים מקמח מלא, כריכים, מאפים ועוגות. כשר למהדרין. 02-6506650

    תכלת במדבר

    חמש דקות נסיעה מתחנת הדלק, (המהווה עוגן עבורנו בטיול) ואנו במשכן "פתיל התכלת". בפרשיות השבוע אנו קוראים על התכלת והארגמן והנה הם שם וכאן. סיור מושקע, לימוד על החילזון ומה הוא עושה כאן במדבר, צביעה וגם ריח.. לא הבנתם? תתאמו ותגיעו. בתיאום מראש 02-5900577

    לפני שניסע דרומה עד לחוות האפרסמון לא נוותר על ביקור במרכז המבקרים החדש של ממלכת החלבה.

    ההצלחה של החלבה המפורסמת מירושלים הגיע ממרוקו, כאשר המתכון לייצור החלבה עבר במשפחה בדורות מאב לבן, וככה אלי קיבל את כל הסודות – בירושה.

    החנות הראשונה הוקמה ב-1947 בעיר העתיקה, ולאחר גירוש היהודים מהעיר העתיקה הקימה המשפחה את החנות בשוק. החלבה עצמה מיוצרת במפעל במישור אדומים וביקור במפעל הקטן והאינטימי המייצר את החלבה הכי טובה שיש, בשיטות מסורתיות הוא חוויה. נחשפים להכנת הטחינה (השומשום בא ישר מאתיופיה בשקים!) באבן ריחיים עתיקה, ומיד ניגשים לראות ולהבין – איך מכינים חלבה בעשרות טעמים שונים. הכי חשוב לטעום, ולאכול טרי טרי…

    חלבה

    חממת עלינו

    לא הרחק משם, מיזם אקולוגי-ירוק עם סיפור מרתק מאחוריו. מה שתראו – ידהים אתכם. על גג מבנה תעשיה, שטח עצום של תבלינים, ירקות עלים ומה לא, הגדלים בתוך תעלות פלסטיק. מינימום ריסוס וכימיקלים, ללא מגע יד אדם וללא טיפת אדמה, הכל סטרילי ונקי והכי מדליק – הכל בתנועה!

    על מנת להגדיל את התפוקה של שטח הגידול, המערכת יודעת להתאים את המרווחים בין הערוגות לפי קצב ההתקדמות של הגדילה. השתילה בצד אחד ואילו הקציר – בצד השני.

    ועכשיו דרומה עד לחוות האפרסמון בקצה היישוב אלמוג.

    הבשמים בעולם העתיק היו אחד המוצרים המבוקשים ביותר. בתקופות הקדומות היה אזור ים המלח מוקד התיישבותי חשוב והוא התפרסם ברחבי העולם העתיק בצמחי הבושם, המרפא והקטורת שטופחו בו.

    בולט במיוחד היה צמח האפרסמון האגדי ממנו הופקו הבושם שנחשב היה לטוב וליקר בבשמי העולם באותה העת- ואחת התרופות החשובות של העולם הקדום.

    על פי יוסף בן מתתיהו (יוספוס פלאביוס) העץ הגיע לארץ ישראל כמתנה שהביאה מלכת שבא לשלמה המלך. בדרך זאת או אחרת, האפרסמון הגיע מחצי האי ערב והחקלאי העברי אקלם אותו באזור ים המלח ועשה אותו לגידול מצליח שפרסם את שמה של ממלכת יהודה בעולם הקדמון. במשך מאות שנים לבלבו באזור ים המלח מטעים של העץ האגדי ופרחו תעשיות בשמים ותרופות.

    אפרסמון

    עכשיו, קם גיא ארליך והקים במו ידיו (ועזרה של כמה גופים), את חוות האפרסמון, במטרה להחזיר את גידול עץ האפרסמון המקראי (לא העץ עם הפרי הכתום) ואת התעשיות הנובעות ממנו. במקום, מגוון נדיר של צמחי בושם ומרפא מקראיים ומדבריים פשוט לראות וללמוד, איך תהילת העבר קמה לתחייה. שעות פתיחה: בתאום מראש טלפון: גיא ארליך 052-4498200

    רעבים? הכנענית – מסעדת שף מדברית

    בר סלטים עשיר ומשובח, לצד בשר משובח נפגשים יחד בחוויה מדברית במסעדת הכנענית. אלו טעמים עם אוירה מדברית והאוכל משובח בתיבול מקומי אותנטי.

    יחודו של המקום במבחר מנות המוגשות הישר מהטאבון הספרדי הניצב מול עיני הסועדים, לצד נתחי בשר עסיסיים מעושנים במעשנת בשרים ועוד המון מנות עם נגיעות מקומיות וטעימות. טלפון – 02-5355351 / 025353840

    חופן של מדבר, קמצוץ של מים והמון אהבה וטבע, בארץ נופי התנ"ך בארץ בראשית.



    0 תגובות